Hr. Grøns Teater

 

 

Hr. Grøns skuespillere skal gøres klar til forestillingen på byens scene. Lær om størrelser, rækkefølge og mønstre.

 

 

 

 

Matematisk opmærksomhed

I teatret er formålet at fokusere på størrelser, mønstergenkendelse og rækkefølge.

Træn f.eks. at genkende et mønster ved enten udfylde en manglende plads eller ved at gentage mønstret.

Snak f.eks. med barnet om at et mønster er en gentagelse af noget. Hvem skal stå på pladsen? Skal de stå i rækkefølge efter højde eller type?

Kan du se, hvem der hører sammen?

Kan du se, hvem der mangler i rækken?

Hvorfor tror du, at de står på denne måde?

Hvem står i midten, hvem står først, sidst…?

Er de lige store? Hvem er højest, lavest?

Hvem er anden, tredje, fjerde i rækken..?

Hvad er et par?

 

Materialer

Forskellige grøntsager og frugter.  I forhold til størrelser: f.eks. de forskellige størrelser fra et salathoved, trekantskiver af meloner i forskellige størrelser, forskellige størrelser tomater, gulerødder, kartofler. I forhold til mønstre: F.eks. vinduer, blåbær, jordbær, brombær, ærter, minimajs. Øjne (sukkerøjne og kagelim)

 

Aktiviteter

Leg med de forskellige grøntsager og frugter. Giv dem evt. øjne på for at skabe karakterer. Sorter i størrelser og lav forskellige mønsterformationer. Træn mønstre som AB, AAB, ABB, ABC, ABA, AABB. Tag billeder af opstillingerne og snak om dem. Lav evt. også opstillinger og mønsterformationer med børnene selv.

 

Når I er færdige med lege med størrelser og lave mønstre

Spis, hvad der kan spises 🙂